Sunday, May 24, 2009


Salam pembuka bicara. Aku baru balik dari kota kinabalu sabah untuk cuti semester 2.
Dari airport penang terus ke kampung. Kepulangan aku kali ni ini disambut suram. Sepupu aku baru ja meninggal dunia disebabkan deman sawan. Umurnya baru 5 tahun 4 hari. Gambarnya diatas. Kali terakhir aku jumpa dia balik cuti semester 1 . Walaupun sepupu tapi sebab kami sekeluarga agak rapat rasa macam kehilangan adik sendiri. aku boleh lihat pakcikku yang bengkak matanya dan makcikku yang hilang keceriaan mukanya. Yang paling sedih pagi semalam adiknya bertanya "Bila abang nak balik?".. hemm baru aku tersedar sikit tak semestinya kita akan hidup sampai ke tua. Mungkin bagi aku ada kehilangan yang kecil, tapi bagi pakcik aku kehilangan anak yang begitu manja dan ceria satu kehilangan yang besar. Aku juga terfikir susah juga nak dapat anak dan jaga sampai ke besar. Kalau ada anak tunggal meninggal seorang tu lagilah. Selain itu, sebagai pengajaran juga sebagai ibubapa kita mesti tahu apa tindakan kita yang perlu diambil apabila berlaku sesuatu dan bagi doktor pula haruslah beritahu ibubapa apa tindakan yang patut ibubapa ambil supaya nyawa dapat diselamatkan. Apapun yang pergi biarlah pergi yang ada hargailah. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi Abdul Fatah. Semoga Allah merahmati rohnya

No comments:

Post a Comment